Propozycja reformy ustrojowej dla Polski
Polska w ostatniej dekadzie XX wieku z pozycji lidera przemian
gospodarczych Europy Środkowo-Wschodniej spadła do pozycji lame duck,
niedorajdy, wraz z Rumunią i Bułgarią zagrzewając ostatnie miejsca w
rankingu PKB per capita krajów UE.
wg wikipedia,d ostęp 23.09.2012
Po kryzysie pozycja Polski uległa poprawie, lecz nadal rankingi konkurencyjności gospodarek i łatwości prowadzenia biznesu lokują nas w grupie brzydkich kacząt. Sądzimy że pierwszym krokiem w kierunku zmian jest reforma ustrojowa kraju.
Decentralizacja
Jedną z przyczyn zastoju Polski jest paraliż decyzyjny, do którego ludność kraju przywykła, ale który budzi zdziwienie u obserwatorów z innych krajów. W Polsce większość istotnych decyzji jest podejmowana na szczeblu centralnym. Szczebel regionalny niemalże nie funkcjonuje jako ośrodek decyzyjny, lub pozostawiono mu obszary nie odgrywające większej roli.
Efekt paraliżu decyzyjnego to na przykład okres 3-4 lat, jaki upłynął w procesie uchwalenia ustawy przekazującej mienie wojskowych portów lotniczych samorządom chcącym wykorzystywać je w ruchu cywilnym. To setki innych aktów decyzyjnych które „utknęły w rurze” albo latami czekają na ich procedowanie. To niska jakość debaty nad aktami prawnymi- rocznie uchwala się powyżej 200 ustaw.
To oddalenie stanowienia prawa od miejsc zamieszkania osób które prawo to dotyczy.
To pogłębienie marginalizacji mniejszych regionów kosztem dużych, które w systemie większościowym są w stanie przegłosować reprezentację mniejszych regionów. Duże regiony są w stanie eksploatować finansowo regiony słabiej zaludnione, pogłębiając ich marginalizację. Elementy tej polityki wyraźnie obserwujemy np. w podziale środków na inwestycje infrastrukturalne w Polsce.
Decentralizacja to proces dyspersji, rozproszenia podejmowania decyzji, tak by te były podejmowane geograficznie bliżej lokalizacji ludności której te decyzje dotyczą. Oznacza delegację prawa do podejmowania decyzji na niższe poziomy hierarchii. Zmienia się kierunek przepływu innowacji- idą one z dołów struktury ku górze, miast odwrotnie, jak w strukturach scentralizowanych. Powstaje mający własną inercję system ‘checks and balances’- kontroli i równowagi, czyniący politykę jeszcze bardziej przejrzystą i jawną.
Federalizm fiskalny
Rdzeniem decentralizacji jest decentralizacja odpowiedzialności za sferę finansów. Federalizm fiskalny wg podręcznikowej definicji polega na przekazywaniu kompetencji w zakresie polityki fiskalnej od rządu centralnego do obieralnych organów niższych poziomów. Podaje się że decentralizacja ma na celu wzrost efektywności w alokacji zasobów, dzięki umożliwieniu podmiotom lokalnym podejmowania decyzji w obszarach, o których dysponują większą ilością wiedzy na temat lokalnych problemów i potrzeb niż poziom rządowy.
Federalizm fiskalny opiera się na dwóch typach transferów finansów z poziomu centralnego- jest to transfer obwarowany warunkami rządu centralnego (np. transfer środków w ramach kanadyjskiego programu zdrowotnego Canada Health Transfer). Drugim typem jest transfer bezwarunkowy. Jest to na przykład określona ilość punktów procentowych od wpływów z określonych podatków, bez instrukcji na temat ich wydawania.
Federalizm fiskalny jest szeroko stosowany także w krajach nie będących formalnie krajami federalnymi (w Europie są nimi m.in. Szwajcaria, Niemcy, Austria, Hiszpania, Belgia, Wielka Brytania). Patrząc na mapę polityczną świata, połowa jego powierzchni to kraje federalne.
Propozycje
Samorządy wojewódzkie otrzymają (wzorem Niemiec czy Szwajcarii):
1.Władzę fiskalną, prawo do posiadania własnego skarbu i określania własnych podatków. Prawo do kształtowania własnej polityki fiskalnej i uchwalania podatków na swoim terytorium. Będą jedynie odprowadzały składkę na rząd centralny oraz na biedniejsze regiony (tzw. janosikowe).
2.Władzę nad policją w regionach. Policja zostanie rozdzielona między regiony, wyłoniona zostanie także policja narodowa, rodzaj odpowiednika policji federalnej w innych krajach.
3. Władzę nad szkolnictwem, od podstawowego po wyższe. Będą miały prawo uchwalania programów nauczania etc.
4. Powstaną regionalne parlamenty o większych kompetencjach, oraz regionalne rządy, z ministerstwami i premierami województw.
Uwagi do tekstu
Niniejsze propozycje są tylko nader pobieżnym szkicem, po bardzo pobieżnej kwerendzie literatury na temat systemów politycznych innych krajów. Przepraszamy za uproszczenia.
Fot. System polityczny w RFN
cc wikimedia
Member states | GDP 2011 millions of euro |
Population in millions |
GDP (PPP) per capita 2011 euro |
GDP (Nominal) per capita 2011 euro |
GDP (PPP) per capita 2011 EU27 = 100 |
Eurozone yes/no |
---|---|---|---|---|---|---|
Bulgaria | 38,483 | 7.6 | 11,300 | 4,800(2010) | 45% | no |
Romania | 136,480 | 21.5 | 12,300 | 5,800(2010) | 49% | no |
Latvia | 20,050 | 2.2 | 14,600 | 9,800 | 58% | no |
Lithuania | 30,705 | 3.2 | 15,500 | 9,500 | 62% | no |
Poland | 370,013 | 38.2 | 16,300 | 9,300(2010) | 65% | no |
Hungary | 100,778 | 10.0 | 16,500 | 10,100 | 66% | no |
Estonia | 15,973 | 1.3 | 16,800 | 11,900 | 67% | yes |
Slovakia | 69,058 | 5.4 | 18,400 | 12,700 | 73% | yes |
Portugal | 171,016 | 10.6 | 19,400 | 16,000 | 77% | yes |
Czech Republic | 154,913 | 10.5 | 20,000 | 14,700 | 80% | no |
Greece | 215,088(p) | 11.3 | 20,700(p) | 19,000 | 82% | yes |
Slovenia | 35,639 | 2.0 | 21,000 | 17,400 | 84% | yes |
Malta | 6,393 | 0.4 | 21,100 | 15,300 | 83% | yes |
Cyprus | 17,761 | 0.8 | 23,000 | 20,600 | 92% | yes |
Spain | 1,073,383 | 46.0 | 24,900 | 23,100 | 99% | yes |
European Union | 12,629,458 | 501 | 25,100 | 25,100 | 100.0% | |
Italy | 1,580,220 | 61.5 | 25,300 | 26,000 | 101% | yes |
France | 2,190,000 | 63.3 | 27,000 | 30,600 | 107% | yes |
United Kingdom | 1,737,089 | 62.6 | 27,300 | 27,700 | 108% | no |
Finland | 191,571 | 5.3 | 28,900 | 35,200 | 116% | yes |
Belgium | 368,304 | 10.8 | 29,800 | 33,700 | 118% | yes |
Germany | 2,770,800 | 81.4 | 30,100 | 31,700 | 120% | yes |
Denmark | 239,776 | 5.5 | 31,400 | 43,000 | 125% | no |
Sweden | 387,059 | 9.3 | 31,700 | 41,000 | 126% | no |
Ireland | 156,438 | 4.4 | 31,900 | 34,900(2010) | 127% | yes |
Austria | 301,308 | 8.4 | 32,200 | 35,700 | 129% | yes |
Netherlands | 602,105 | 16.6 | 32,900 | 36,100 | 131% | yes |
Luxembourg | 42,822 | 0.5 | 68,900 | 82,700 | 274% | yes |
Po kryzysie pozycja Polski uległa poprawie, lecz nadal rankingi konkurencyjności gospodarek i łatwości prowadzenia biznesu lokują nas w grupie brzydkich kacząt. Sądzimy że pierwszym krokiem w kierunku zmian jest reforma ustrojowa kraju.
Decentralizacja
Jedną z przyczyn zastoju Polski jest paraliż decyzyjny, do którego ludność kraju przywykła, ale który budzi zdziwienie u obserwatorów z innych krajów. W Polsce większość istotnych decyzji jest podejmowana na szczeblu centralnym. Szczebel regionalny niemalże nie funkcjonuje jako ośrodek decyzyjny, lub pozostawiono mu obszary nie odgrywające większej roli.
Efekt paraliżu decyzyjnego to na przykład okres 3-4 lat, jaki upłynął w procesie uchwalenia ustawy przekazującej mienie wojskowych portów lotniczych samorządom chcącym wykorzystywać je w ruchu cywilnym. To setki innych aktów decyzyjnych które „utknęły w rurze” albo latami czekają na ich procedowanie. To niska jakość debaty nad aktami prawnymi- rocznie uchwala się powyżej 200 ustaw.
To oddalenie stanowienia prawa od miejsc zamieszkania osób które prawo to dotyczy.
To pogłębienie marginalizacji mniejszych regionów kosztem dużych, które w systemie większościowym są w stanie przegłosować reprezentację mniejszych regionów. Duże regiony są w stanie eksploatować finansowo regiony słabiej zaludnione, pogłębiając ich marginalizację. Elementy tej polityki wyraźnie obserwujemy np. w podziale środków na inwestycje infrastrukturalne w Polsce.
Decentralizacja to proces dyspersji, rozproszenia podejmowania decyzji, tak by te były podejmowane geograficznie bliżej lokalizacji ludności której te decyzje dotyczą. Oznacza delegację prawa do podejmowania decyzji na niższe poziomy hierarchii. Zmienia się kierunek przepływu innowacji- idą one z dołów struktury ku górze, miast odwrotnie, jak w strukturach scentralizowanych. Powstaje mający własną inercję system ‘checks and balances’- kontroli i równowagi, czyniący politykę jeszcze bardziej przejrzystą i jawną.
Federalizm fiskalny
Rdzeniem decentralizacji jest decentralizacja odpowiedzialności za sferę finansów. Federalizm fiskalny wg podręcznikowej definicji polega na przekazywaniu kompetencji w zakresie polityki fiskalnej od rządu centralnego do obieralnych organów niższych poziomów. Podaje się że decentralizacja ma na celu wzrost efektywności w alokacji zasobów, dzięki umożliwieniu podmiotom lokalnym podejmowania decyzji w obszarach, o których dysponują większą ilością wiedzy na temat lokalnych problemów i potrzeb niż poziom rządowy.
Federalizm fiskalny opiera się na dwóch typach transferów finansów z poziomu centralnego- jest to transfer obwarowany warunkami rządu centralnego (np. transfer środków w ramach kanadyjskiego programu zdrowotnego Canada Health Transfer). Drugim typem jest transfer bezwarunkowy. Jest to na przykład określona ilość punktów procentowych od wpływów z określonych podatków, bez instrukcji na temat ich wydawania.
Federalizm fiskalny jest szeroko stosowany także w krajach nie będących formalnie krajami federalnymi (w Europie są nimi m.in. Szwajcaria, Niemcy, Austria, Hiszpania, Belgia, Wielka Brytania). Patrząc na mapę polityczną świata, połowa jego powierzchni to kraje federalne.
Propozycje
Samorządy wojewódzkie otrzymają (wzorem Niemiec czy Szwajcarii):
1.Władzę fiskalną, prawo do posiadania własnego skarbu i określania własnych podatków. Prawo do kształtowania własnej polityki fiskalnej i uchwalania podatków na swoim terytorium. Będą jedynie odprowadzały składkę na rząd centralny oraz na biedniejsze regiony (tzw. janosikowe).
2.Władzę nad policją w regionach. Policja zostanie rozdzielona między regiony, wyłoniona zostanie także policja narodowa, rodzaj odpowiednika policji federalnej w innych krajach.
3. Władzę nad szkolnictwem, od podstawowego po wyższe. Będą miały prawo uchwalania programów nauczania etc.
4. Powstaną regionalne parlamenty o większych kompetencjach, oraz regionalne rządy, z ministerstwami i premierami województw.
Uwagi do tekstu
Niniejsze propozycje są tylko nader pobieżnym szkicem, po bardzo pobieżnej kwerendzie literatury na temat systemów politycznych innych krajów. Przepraszamy za uproszczenia.
Fot. System polityczny w RFN
cc wikimedia
Komentarze
Prześlij komentarz