Redakcja skierowała sprawę o monopole na kolei do Komisji Infrastruktury
iuro Komunikacji Społecznej potwierdza odbiór listu przesłanego z formularza udostępnionego w Systemie Informacyjnym Sejmu na stronie www.sejm.gov.pl.
Jeżeli list wymaga odpowiedzi i zawiera dane niezbędne do jej udzielenia, Biuro Komunikacji Społecznej dołoży starań, aby rozpatrzyć list w możliwie krótkim czasie.
List związany z działalnością komisji, zależnie od jego treści, może zostać przekazany do właściwej komisji sejmowej.
Dziękujemy za skorzystanie z formularza.
Biuro Komunikacji Społecznej
Kancelaria Sejmu
ul. Wiejska 4/6/8
00-902 Warszawa
Numer sprawy: D2FE10E1DE7A5426C1258BEF0049055D
Poniżej znajduje się treść nadesłanej przez Państwa korespondencji
Apel o reformę kolei pasażerskiej w Polsce – aktualizacja 2024Szanowni Politycy,
Od lat z niegasnącą nadzieją oczekujemy na polityka, który podejmie się fundamentalnych reform polskiej kolei. Wzorując się na rozwiązaniach z Niemiec czy Czech, gdzie nowi przewoźnicy skutecznie odbudowują dawno zlikwidowane linie kolejowe, Polska również może odwrócić negatywny trend w likwidacji infrastruktury kolejowej.
Polska kolej w ruinie
Polska, niestety, pozostaje krajem, w którym kolej stale się marginalizuje. W ciągu ostatnich dziesięcioleci zdemontowano tysiące kilometrów torów, a dostęp do kolei w mniejszych miastach i wsiach systematycznie maleje. Jako przykład można podać Pińczów, dziesiąte największe miasto województwa świętokrzyskiego (9 843 mieszkańców), czy Połaniec w tym samym regionie (7 526 mieszkańców). Te miejscowości, mimo swojego potencjału demograficznego, pozostają wykluczone z kolejowej siatki połączeń.
Według aktualnych danych Głównego Urzędu Statystycznego, zaledwie 40% Polaków ma wygodny dostęp do czynnej stacji kolejowej. To fatalny wynik, który wprost przekłada się na wzrost wykluczenia komunikacyjnego, zwłaszcza w regionach peryferyjnych.
Ceny i dostępność – bariera nie do pokonania
Porównanie z Czechami, gdzie bilety kolejowe są często kilkukrotnie tańsze niż w Polsce, pokazuje, jak bardzo polska kolej pozostaje w tyle. W efekcie podróż koleją w Polsce jest droższa, mniej dostępna i mniej konkurencyjna wobec innych środków transportu.
Brak konkurencji na rynku
Polska kolej nadal opiera się na monopolach. Na głównych trasach dalekobieżnych operuje niemal jedynie PKP Intercity – państwowa spółka, której monopolizacja rynku skutkuje brakiem konkurencyjności, wysokimi cenami i słabą jakością usług. Tymczasem w Czechach czy Niemczech na tej samej trasie często operuje kilku przewoźników, co prowadzi do obniżenia cen i poprawy jakości. Linia Praga–Ostrawa w Czechach jest doskonałym przykładem takiego modelu. Przewozy wzrosły skokowo, zaś w Polsce kupno miejsca siedzącego często graniczy z cudem.
Koleje miejskie i aglomeracyjne – nieobecne
Polska pozostaje jednym z nielicznych krajów w regionie, gdzie brak jest rozwiniętych sieci kolei miejskich i aglomeracyjnych. W Niemczech sama sieć S-Bahn w jednym tylko Berlinie przewozi rocznie ponad 400 milionów pasażerów, co znacznie przewyższa liczbę pasażerów obsługiwanych przez wszystkie koleje w Polsce.
Potrzebne reformy
Demonopolizacja rynku: Należy wprowadzić mechanizmy sprzyjające konkurencji, pozwalając na działalność kilku przewoźników na tych samych trasach.
Franczyzy kolejowe: Podział rynku na niewielkie terytorialne obszary obsługiwane w drodze przetargów mógłby poprawić jakość i dostępność usług. W Wielkiej Brytanii taki model przyniósł odbudowę linii kolejowych i znaczący wzrost liczby przewozów.
Rozwój kolei lokalnych: Konieczne jest odtworzenie linii kolejowych, takich jak Pińczów–Stawiany Pińczowskie, czy uruchomienie połączeń dla takich miast jak Sandomierz, Połaniec, czy Ożarów, który ma bocznicę towarową, ale nieużywaną.
Koleje aglomeracyjne: Rozwój kolei aglomeracyjnych w największych ośrodkach miejskich powinien stać się priorytetem, aby zmniejszyć zatłoczenie na drogach i wspierać ekologiczne środki transportu.
Wnioski
Polska kolej wymaga pilnych reform i inwestycji. Obecny model funkcjonowania, oparty na monopolizacji i ograniczeniu konkurencji, jest przestarzały i szkodliwy dla rozwoju transportu publicznego. Zaniechanie tych działań skutkuje pogłębiającym się wykluczeniem komunikacyjnym, szczególnie w regionach o dużym potencjale demograficznym, takich jak woj. podkarpackie.
Zwracamy się z prośbą o natychmiastowe podjęcie kroków w kierunku modernizacji i otwarcia rynku kolejowego na nowe możliwości. Polska zasługuje na kolej, która będzie służyła wszystkim obywatelom – niezależnie od miejsca zamieszkania.
Z wyrazami szacunku,
Adam Fularz
Instytut Ekonomiczny
i-e.pl
Dol.. Ziel. 24a Zielona Góra tel. 604443623
Komentarze
Prześlij komentarz